onsdag 2. november 2011

Refleksjons Notat

Vi fikk i oppgave på skolen å reflektere over en oppgave som handlet om stasi og informanter og derfor starter jeg med å forklare hva de to ordene betyr. 


- Stasi var det hemmelige sikkerhets politiet i Øst-Tyskland under den kalde krigen i årene 1950 - 1990.
De hadde som oppgave å overvåke og kontrolere hele Øst-Tyskland og alle som jobbet mot det komunistiske styre. De brøt seg inn i hus og plaserte avlytningsaparater slik at de kunne høre alt som skjedde og skrive rapporter om alles liv.
De hadde også Informanter, Informant er en person som gir informasjon til stasi og som kunne være de i familien din og vennene dine. For å få folk til å bli informanter fant stasi ett eller annet som de kunne presse personen med noe som den personen ikke ville skulle komme ut i offentlighet.  Informantene var delt inn i flere grupper og de fleste var kun angivere som var uofisielle medarbeidere for stasi.
Mellom 1950 og 1990 hadde stasi 600 000 medarbeidere og informanter.

Jeg fikk i oppgave å reflektere rundt  spørsmålet:
Du lever i Øst-Tyskland under den kalde krigen. Du har en datter som skal begynne på universitetet. Hun har gode karakterer og alt ligger til rette for at hun skal komme inn på Universitetet i Berlin. Så sier imidlertid Stasi at du må bli informant for dem ellers vil ikke din datter få plassen på universitetet. Hvilket valg tar du?


Svarene kan bli forskjellig utifra forskjellige etiske modeller. 
I følge plikt etikken, som har noe som kalles kategorisk imperativ må jeg velge enten eller. Det skal være likt for alle, så hvis jeg blir informant kan alle bli informanter.
Jeg ville ikke blitt innformant  deter galt å la andre lide for at jeg skal få det bedre. Dermed vil dattera mi ikke komme inn på universitetet hun ville gå på, men datteren min sin karriere er ikke så viktig at jeg er villig til å ødlegge noens liv, da kan andre ødelegge mitt liv med samme grunn og det er galt. Det er det som er riktig i følge pliktetikk.




Konsekvensetikken handler om å tenke hva som har størst konsikvens.
Hvis jeg hadde blitt informant på bestevennen min eller en annen person og hun/han hadde kjempet imot det komunistiske styre og jeg skulle rapportere det til stasi ville han/hun komme i fengsel og i værste fall blitt torturet og drept.
Derfor syntes jeg det er viktigere at folk rundt meg skal ha det bra og ikke må bli straffet enn at dattera mi som har gode karakterer skal komme inn på ett spesielt universitet hvis hun likegodt kan gå på andre valget sitt.


Men dersom jeg ikke hadde hatt noe valg og jeg måtte jobbe for stasi og jeg kunne velge mellom å være informant eller angiver ville jeg vært angiver. Fordi jeg ikke ville gå med den skyldfølelsen på meg at jeg hadde ødelagt noens liv ut ifra den innformasjonen som jeg gir til stasi.

Kilder:
Wikipedia
Nrk.no/kultur
Snl.no/stasi
Profesjonsetikk i skolen ( Frøydis Oma Ohnstad, høyskoleforlaget 2010 )







1 kommentar: